Kennie Stålhammar uppflyttad till seniortruppen
2014-12-10 09:14

Kennie är en spelare från årets juniorlag som flyttas upp till A-truppen 2015. En stor och stark 19-åring som i huvudsak kommer att konkurrera om en plats på yttermittfältet och i anfallet. Kennie är uppflyttad med omedelbar verkan och har redan gjort några träningar och spelat lite träningsmatcher med seniorlaget.

Kennie Stålhammar är född 1995, han startade sin fotbollsresa som knatte i Kungshults IK fram tills dess att han fyllde 14. Från 16-års ålder till nu har Kennie spelat i Stehag och nu så tar han klivet från Junior- till Seniorlaget. I år spelade Kennie regelbundet i Stehags J- och B-lag så det blir ett naturligt steg för Kennie.

Trots sin unga ålder har Kennie visat upp ett moget spel som han kombinerar med en frejdig attityd. Något som han kommer att ha nytta av under det kommande året.

- Jag är en högerfotad forward eller yttermittfältare som gillar att hålla i boll, jag har min snabbhet som främsta egenskap och ser mig som en offensiv fotbollsspelare. Jag försöker att utnyttja min storlek och snabbhet för att löpa i djupled.

Nu tog du steget upp i senortruppen, vad har du för mål med denna säsong?

- Nästa steg blir att bli en ordinarie spelare i A-laget och försöka bli bäst. För att bli det måste jag jobba hårt och alltid ge 100 procent, vi har en väldigt bra trupp med många duktiga spelare så det gäller att ligga i.

Sportchef Donald Billing om Kennie:
Väldigt kul att Kennie nu tar steget från juniorlaget till seniorlaget. Kennie är en tuff spelare som smäller på bra i duellerna. En stor stark spelare som kan användas som target spelare i anfallet.
Men han e förhållandevis rörlig och kan användas på många olika sätt. Han har också ett ruggigt skott när det vill sig. Förhoppningsvis fortsätter hans utveckling under Nordströms ledning. Det ska bli intressant att följa vår egen produkt. Jag hoppas att hans uppflyttning kommer att bana vägen för andra spelare i juniorlaget.

-Kennie har likheter med Wayne Rooney.....som till exempel en urkass vänsterfot.

Tränare Anders Nordström om sina första intryck av Kennie:
- Kennie är en stor stark spelare som flyttats upp från J-Laget. Han har ett bra skott och gillar att gå in i tuffa dueller. Jag tror att han kan vara med och utvecklas tillsammans med laget.
Det är alltid extra roligt när man får upp spelare från ungdomssidan, vi har ju Kevin och Hjalmar som redan i år har fått känna på A-Lags fotboll och nu även Kennie, hoppas detta kan inspirera andra unga spelare att satsa.
Det är ett bra betyg på den viktiga del i klubben, ungdomsverksamheten.