Hanaskog IS/IFK Knislinge (3)
Stehags AIF (3)
Hanaskog IS/IFK Knislinge (3)3 - 1Stehags AIF (3)

Matchstart:sön 11 mars, 12:00
Plats:Trollavallen
Tävling:
Matchnummer: 130403004
DM Hanaskog IS/IFK Knislinge-Stehags AIF
2018-03-12 15:52
Årets första tävlingsmatch (DM) för damlaget mot Hanaskog IS/IFK Knislinge slutade med en 3-1 förlust!

Spelare för Stehag: Wilma, Elina, Anna N, Moa, Martina, Josefine U, Elin N, Natalie, Cajsa F, Izabelle, Olivia, Sandra, Madicken och Erika.

Vi inledde matchen med hög press och skapade direkt ett flertal lägen. Redan i femte minuten efter att Izabelle haft ett läge som målvakten rusar ut på och precis lyckas avvärja rensas bollen ut till Elin som från ca 30 m lobbskjuter bollen i öppet mål. 1-0 och det kändes som vi förde matchen och agerade lugnt i vårt förssvarsspel. Vi spelade varierat med en del riktigt fina kombinationer av kortpassningsspel och djupledsspel och vi skapade ganska många målchanser. Vi kom ofta runt deras ytterbackar och hade fina inspel men lyckades inte sätta dit bollarna. Att det inte blev fler mål berodde mest på att deras målvakt vid några tillfällen gjorde riktigt fina räddningar men också att vi inte riktigt fick till avsluten. Motståndarna hade också några få chanser men inga direkt farliga avslut på mål och vi gick till pausvila med ledning 1-0.

Andra halvlek inledde vi på samma sätt som första med att komma runt på kanterna och hitta fina inspel, men precis som i första fick vi inte riktigt till avsluten. Vår backlinje hade i första halvlek fått gott om tid på sig att värdera uppspelen, men det var det slut med nu. Motståndarna satte tydligt högre press på vår bollhållare och matchbilden förändrades något. Vi blev lite mer stressade vilket resulterade i ett antal felpass och bolltapp i farliga lägen. Detta gjorde att vi fick löpa onödigt mycket för att reparera misstag och att vi inte riktigt orkade hålla våra positioner. Hanaskog/Knislinge utnyttjade detta på bästa sätt och i 68 minuten satte de 1-1 målet via ett friläge. Jag tycker att vi försökte spela med tålamod och vågade hålla i bollen men kanske något naiva blev vi lite övermodiga och spelade lite på chans in i mitten. Tyvärr blev vi rejält straffade efter två sådana passningar. Deras fw (ev. mf) utnyttjade dessa lägen med två fantastiska avslut. Det var två kanonskott som satt högt bakom Wilma i målet.

Slutresultatet 3-1 kändes lite orättvist sett till spelet och antal chanser men sätter man inte sina chanser kan man svårligen vinna matcher som denna. Det som gläder mig är att vi verkligen spelar fin fotboll under långa stunder och att vi skapar många chanser både centralt och via kanterna.

/Niklas