F15 Träningsmatch - Södra Sandby (F16)
2018-03-30 08:59

Referat - Träningsmatch

Stehags AIF (F15) - Södra Sandby IF (F16)

Laget: Alexandra, Izabelle, Linnea L, Olivia, Cajsa R, Josefin Hö, Linnea F, Wilma, Thea, Elisa, Linnea K, Cajsa F, Thea, Liv och Ida.

Inför stundande seriepremiär i F15-serien mötte vi i lördags Södra Sandby i en träningsmatch på Bergas konstgräsplan. Matchen var lagets första i spelformen 11-manna, vilket rent organisation- och rörelsemässigt innebar en del huvudbry initialt för tjejerna. Matcherna är 2x40 min i år, 20 min mer speltid än ifjol.

För att verkligen få igång tjejerna och ge dem en härlig utmaning bjöd vi in Södra Sandbys F16-lag, tjejer som alltså är ett, två år äldre än våra spelare. Vi visade under 2017 att vi kan spela en riktigt fin fotboll, att vi har många spelare med god teknik, att vi vill anfalla och pressa högt. Detta är något vi ska jobba vidare med och utveckla både som lag och på individnivå samt visa att vi klarar av detta även då vi är utsatta för press och har mindre tid med bollen. Södra Sandby har ett samspelt lag som dessutom har matchtempo i kroppen då de har spelat DM-matcher för F16.

Vi inledde matchen med uppställningen 4-4-2 och visade direkt att vi tänkte ta fighten på planen. Kort in i första halvlek skapar vi första rejäla målchansen helt baserat på att vi pressar våra motståndare. Under hela matchen är spelet mellan straffområdena helt jämnt. Vi tuggar på och vinner mycket boll men är under första halvleken lite för stressade när vi erövrar den. Många passningar slås utan tydlig adress. Detta förklaras med stundens allvar, nya positioner etc men det faktum att vi faktiskt vinner så mycket boll är fin grogrund för vidare utveckling i vårt arbetssätt. Kort efter vårt första läge tar Södra Sandby ledningen efter ett fin prestation och precist skott utanför vårt straffområde. Vi vägrar dock att ge oss och några minuter senare skapar vi ett nytt friläge med ett skott i stolpen denna gång. I ivern att kvittera så fortsätter vi att sätta press på våra motståndare, vi vinner mycket boll och skapar ett par chanser men vi tappar delar av organisationen, blir för många spelare på mittplan med ganska långt till motståndarmålet. Södra Sandby har en tydlig anfallsidé som bygger på att sätta deras mycket duktiga anfallare i djupledsspel med fart. Detta gör de mycket bra och vi får inte riktigt grepp om detta i första halvlek vilket resulterar i att det står 0-3 i paus.

I paus ändrar vi uppställning till 3-5-2 med en sittande defensiv mittfältare och ett anfallsspel högre upp i deras box. Vi pratar om hur vi ska försvara oss mot deras anfallsspel och hur vi ska göra för att etablera ännu större tryck mot deras försvarslinje. Tjejerna är helt med på detta och andra halvlek är strålande från vår sida. Stort bollinnehav, flera hundraprocentiga lägen och inte minst - en inställning där vi tar den fysiska kampen och verkligen sätter oss respekt i våra motståndare. Med den nya uppställningen lyckas vi sortera ut deras spel och ta kontroll över skeendet på planen. Genom detta ger vi oss själva mer tid med bollen och minskar stressen. Södra Sandby är dock ett väldigt effektivt lag och ännu en gång lyckas de straffa oss genom sitt genombrottsspel offensivt.

Siffrorna ljuger aldrig och vi förlorar matchen på resultattavlan men spel- och inställningsmässigt gör vi en mycket bra match. Sett över 80 minuter är det en helt jämn match och till det skapar vi sex, sju hundraprocentinga målchanser. Den här gången fick vi inte in bollen utan vi sparar målproduktionen till seriespelet. Efteråt fick vi beröm av både motståndare och publik som inte kunde tro att det var vår första 11-manna-match.

Glädjande nog kan vi som vanligt konstatera att det här är ett gäng fotbollsspelande tjejer som alltid står upp för laget - som inte gnäller på varandra när det är motigt utan knyter näven i fickan, pushar och fortsätter att spela fotboll trots att de ligger under i matchen. Vi har ett ”avtal” där vi är överens om att vi aldrig ska ge upp, att fotboll ska vara roligt och att vi vinner och förlorar matcher som ett lag. Detta avtal följer tjejerna exemplariskt!

Det var en härlig värdemätare, mycket positivt att ta med sig och bra lärdomar. Mot nya utmaningar!

/Martin

Stehags AIF- Wä IF 4-12022-03-05 19:59