Dam

Sjöbo IF (9m)
Stehags AIF13 - 0Sjöbo IF (9m)

INFORMATION
  REFERAT

Matchstart:tis 17 april, 19:00
Plats:Konstgräsplanen Berga
Tävling:
Matchnummer: 132001011
Samling:18:00, Berga
Aktivitetsinfo: Hej!

Kallelse till hemmapremiären för F15. Vi möter Sjöbo IF på Berga. Kom taggade och med mat i magen!

Väl mött.

/Tränarna
F15 Seriematch mot Sjöbo IF
2018-04-20 21:22

Matchtrupp: Liv, Alexandra, Elisa, Linnea L, Izabelle, Cajsa R, Josefine Ha, Linnea F, Linnea K, Olivia, Ida, Cajsa F, Wilma, Josefine Hö

Spelplats: Berga Konstgräs

I vårens andra seriematch så ställdes vi mot Sjöbo IF, en 9-manna match då Sjöbo har anmält sig sitt lag till den spelformen i seriespelet. Större ytor och mer plats för oss att spela fotboll på även om vi självklart helst av allt vill spela 11-manna nu. Större ytor som sagt och med den fysiken tjejerna besitter i år orkar laget springa mycket i matcherna. Första halvleken blev ett ständigt hot mot deras höga backlinje. Vi äger bollen större delen av tiden men är för ivirga och går i offside-fällan några gånger för mycket. Vi gör även det lite för svårt för oss själv genom att inte släppa bollen i rätt tid. Vi tränare uppmanar tjejerna att utmana sina motståndare men för att nå framgång i det spelet måste vi komma i fler vågor och ge varandra understöd vilket inte var helt på plats i första halvlek. Trots detta dominerar vi matchen fullständigt, gör 5 mål, skapar chanser till lika många mål till och får även med oss en hel del hörnor.

I pausen pratar vi om rörelsen på planen, att använda kanterna ännu mer och komma med större fart in i boxen. Dessa direktiv tar tjejerna till sig på ett ypperligt vis och andra halvleken är bättre på alla sätt och vis. Vi släpper bollen tidigare, hjälper varandra och hotar motståndarmålet ständigt. I den andra halvleken ändrade Sjöbo taktik till en låg backlinje, vilket gjorde att vår press var total. Detta då tjejerna har en enorm vilja att vinna tillbaka bollen efter bolltapp. Vi hittar dessutom fram till ett öppnande spel från innermittfältet ut på kanterna som är en fröjd att se och som resulterar i ett par mål.

Under halvleken byter vi positioner på flera av tjejerna vilket även detta faller väl ut. Den inställning, kamratanda och glädje kring idrotten som tjejerna besitter är oerhört viktiga beståndsdelar att bevara och utveckla.

/Martin