Stehags AIF

Matchnummer: 132001029
Samling:11:00
Aktivitetsinfo: Hej!
Skickar ut kallelsen till F15-seriematchen mot Nike redan nu. Detta då vi måste få koll på hur stor trupp vi har tillgång till detta speldatum. Det är mycket viktigt att ni svarar på kallelsen då vi är i diskussion med Nike kring matchen. Som det ser ut nu är det väldigt svårt att byta speldatum. Vi har redan nu info kring några spelare som har förhinder.  Vi hoppas att resten av truppen kan spela matchen!

Kallelsen går ut redan imorgon kväll eftersom vi ska återkoppla till Nike. Snabba svar tack!

Observera att det är flera seriematcher innan denna så fler kallelser kommer!

Allt gott.

/Tränarna
F15 Seriematch mot GIF Nike
2018-05-13 14:57

Matchtrupp: Linnea K, Izabelle, Thea, Cajsa F, Ida, Alexandra, Josefine Hö, Elisa, Liv, Cajsa R, Wilma, Elina

I vårens femte seriematch mötte vi GIF Nike på ett stekhett Lomma IP. Matchen spelades i formen 9-manna då vi hade några spelare borta på andra aktiviteter. Vi visste på förhand att matchen skulle bli tuff och krävande för laget - Att flera skulle spela på nya positioner och att vi därtill var slitna, förkylda och småskadade. Men det är sådana matcher som utvecklar.

Initialt höll vi vår höga press från tidigare matcher vilket ännu en gång resulterade i ett tidigt friläge. Bollen ville dock inte in den här gången. Efter detta blir vi lite övermodiga och fortsätter att pressa högt, något ett bollskickligt Nike kunde utnyttja efter 12 min då de genom ett fint passningsspel får en spelare fri centralt och 1-0 är ett faktum. I det läget av matchen har Nike ett momentum baserat på att vi har tappat vår positionsspel och försöker täcka upp ytor som vi har en lång löpväg för att hamna i. Som det modernt heter: Nike ställer frågor till oss som vi inte har svar på under denna del av matchen. 2-0 kommer ett par minuter efter det första målet och är ett drömskott från vänsterkanten. Ur nästan ingen vinkel drar motspelaren bollen stolpe in - otagbart för Alexandra och omöjligt att försvara sig emot. I detta läge börjar orka tryta för tjejerna. Värmen gör planen brännhet och vi tvingas gör många och korta byten vilket påverkar rytmen i spelet. Men vi krigar på och ger inte upp. Nike ökar på till 3-0 men här någonstans börjar tjejerna hitta organisationen och hur vi ska attackera. Strax innan pausvilan gör vi 3-1 och har i det läget en riktigt fin period med flera hörnor och tryck på vår motståndare.

I paus fokuserar vi på organisationen på planen. Hur vi ska hantera vår motståndare och vilket arbete som krävs av varje spelare/position. Analysen efter första halvlek är att vi har brustit i det kollektiva spelet, att vi dräller med boll och inte är tillräckligt resoluta.

Andra halvlek är väsentligt bättre från vår sida. Spelet jämnar ut sig även om Nike fortsatt har lättare att kontrollera bollen. Vi hotar flera gånger i djupled men planens bästa spelare, Nikes mittback, gör under hela matchen ett utomordentligt arbete med att spela sig ur trängda situationer.

I slutet av matchen, när orken är slut, kontrar Nike in 4-1 vilket blir slutresultat. Matchen som helhet är en nyttig lärdom och upplevelse för oss. Nike pressade oss till misstag och tillät inte oss att ha bollen på samma sätt som i tidigare matcher. Det är glädjande att se att tjejerna har förmågan att ta till sig instruktioner kring de förändringar som krävs och att vi verkligen försöker och visar mod mot en svår motståndare. Samma gäller den allmänna moralen. I motgång är det lätt att hemfalla till att gnälla på varandra och att leta fel och de tendenser som fanns till detta dämpades av tjejerna själva när de insåg att detta är kontraproduktivt.

Tjejerna tar även med sig insikten att rörelse, snabba beslut och aggresivitet är helt nödvändiga verktyg och ingredienser i tuffare matcher.

Med högburna huvuden går vi vidare mot kommande utmaningar!

/Martin