Karl Nilsson till Stehags AIF
2014-11-28 15:57

Stehags AIF har förvärvat den talangfulle försvararen Karl Nilsson ifrån Eslövs BK.
Karl ansluter till Stehag med omedelbar verkan.

Karl Nilsson är född 1998. I fjor gjorde han B-lags debut för Eslövs BK och tog tillsammans med sina lagkamrater Eslöv till Skånes högsta serie för pojkar födda 98.

- Ska bli riktigt roligt att komma tillbaka till Stehag och intressant med division 5. Stehag har känts rätt ett bra tag nu och steget upp i femman gjorde inte valet svårare, säger Karl Nilsson.

Karl är en ung spelare med offensiva kvalitéer som helst spelar mittback. Lång och krut i vänsterdojjan som gillar matcher där det smäller på i närkamperna.

- Åren i EBK har varit mycket givande för mig. Jag har kunnat utvecklas genom att spela mot de allra bästa lagen och spelarna i Skåne i min egen ålder. Vi var ett härligt gäng, mycket tack vare våra tränare. Glädje och gemenskap är viktigt, något som verkligen finns i Stehag också.

Du började din fotbollskarriär i Stehags AIF, tog steget till EBK och nu tillbaka till seniortruppen i Stehag i tidig ålder. Vad blir nu nästa steg i din fotbollsutveckling?

- Mitt personliga mål är att göra mitt yttersta vid varje tillfälle och på så sätt få chansen i A-laget. Vi kommer att ha en stark trupp och många slåss om platserna. Detta gör det ännu viktigare att prestera och visa att man ska spela när chansen dyker upp.
Målet för laget känns svårare. Som nykomling får man egentligen nöja sig med att stanna kvar, men samtidigt känns det som vi är bättre än så. En mittenplacering känns inte omöjlig.

Sportchef Donald Billing är nöjd med sitt nyförvärv och ser enorm potential i Karl Nilsson.
- Det är inte varje år vi får tag på en sån här talang. Trots sin ringa ålder är förväntningarna skyhöga på denna gänglige kille. Vi tror han kommer utvecklas enormt i sitt första år som senior och under ledning av tränare Anders Nordström. Karl har redan visat upp sin målfarlighet genom att stänka dit en balja i sin första match. Imponerande!
Kommer troligtvis göra fler mål än vår andra mer rutinerade Carl… fast det är ju inte så svårt.

Tränare Anders Nordström om sina första intryck av Karl.
- Karl är en riktig talang, som vi i tränarteamet ser fram emot att fortsätta utveckla och vårda, med sin fysik och inställning hoppas och tror jag att han har alla möjligheter att bli en riktigt bra spelare.
Vi ska inspirera och motivera honom att våga, ta för sig och utmana sig själv på träningar och matcher.
Om vi lyckas med detta tror jag att Karl är redo för spel i högre serier inom några år.