Haris Puhovic till Stehags AIF
2015-01-01 18:55

Stehags AIF har värvat 18-årige Haris Puhovic från Eslövs BK. Han ansluter till Stehags trupp med omedelbar verkan.

Haris Puhovic är född och uppvuxen i Eslöv och började sin fotbollskarriär i Eslövs BK vid 5 års ålder. Han har gått den långa vägen från ungdomslagen vidare upp i Eslövs seniortrupp. Förra året spelade han mestadels fotboll i B-laget men även en del i A-laget, både som startspelare och inhoppare.
Han var förra året med om att bli seriesegrare i B-lagsserien div 2. sydvästra.
Haris spelade tidigare i sin karriär yttermittfältare men har under senare år flyttat in på innemittfältet där han utvecklat sitt fina passningsspel. Han har spelat i rollen som både offensiv och defensiv mittfältare.

- Det känns riktigt spännande att börja spela fotboll i Stehag, har testar på några träningar nu under senhösten och har fått ett väldigt gott intryck av klubben. Jag vill fortsätta utveckla min fotboll och hoppas kunna spela så mycket A-lags fotboll som möjligt och att laget ska uppnå de mål som vi kommer att sätta upp för säsongen.

Haris Puhovic ser sina främsta styrkor i passningsspelet, han känner även att huvudspelet är det han behöver utveckla mest.

- Jag gillar egentligen inte att prata om mina egna styrkor, det får andra göra säger Haris.

Sportchef Donald Billing:
- Jag har inte sett så mycket av Haris men det jag har sett har imponerat oerhört. Haris har ett väldigt moget spel, vårdar bollen fint med sitt passningspel. Han har också en snabbhet och löpvillighet vilket gör honom till ypperlig mittfältare. Vi kommer att ha mycket nytta ay denna unga spelaren. Ska bli en fröjd att se honom i det blåa matchstället denna säsongen.

- Haris kommer att bli en komplett spelare med lite mer muskler på överkroppen!

Lagkapten Rikard Nylander:
- Haris är en spelare som jag inte hade koll på innan han dök upp på provträningarna efter kvalet. Men nu har jag hunnit lira med han på ett antal träningar och en träningsmatch och av det jag har sett är jag imponerad. Det är en ung kille med både mycket talang och vilja så det kommer vara roligt att lira med honom under året för jag tror att han kommer utvecklas mycket.
En sak är säker i varje fall, han kommer att vara ett bra komplement till det annars rätt så otekniska innermittfält vi hade i slutet på säsongen!

Vilket nummer som Haris Puhovic kommer att spela med i år är ännu inte fastställt.